Pengertian Direktif,Pemerhatian dan Mediatif

Posted By frf on Rabu, 19 Oktober 2016 | 06.51.00

Strategi Pembelajaran 
Pengenalan 
Di sekolah bestari guru digalakkan menggunakan pelbagai strategi pengajaran dan pembelajaran untuk mengoptimumkan pembelajaran. Strategi yang dicadangkan berasaskan pada satu kontinum dari pemusatan guru pemusatan pelajar. Strategi yang dipilih untuk pengajaran dan pembelajaran efektif mesti memenuhi keperluan pelajar dan ia sesuai dengan iklim sekolah. 

Strategi Direktif 
Pelajar belajar melalui penerangan tentang konsep/kemahiran oleh guru dan diikuti oleh ujian kefahaman dan latihan dengan bimbingan guru. 

Contoh : Kuliah, latih-tubi 

Strategi Pemerhatian 
Pelajar belajar dengan memerhati perbuatan orang lain atau perlakuan sesuatu kemahiran. 

Contoh : Demonstrasi, ‘modelling’. 

Strategi Mediatif 
Pelajar belajar melalui interaksi yang dirancang oleh guru untuk menolong pelajar. 
belajar bagaimana mengaplikasikan pengetahuan untuk menyelesaikan masalah 

  • membuat keputusan 
  • mengenalpasti andaian 
  • menilai kebenaran andaian, keputusan dan hipotesis 
Contoh: ‘dialectical reasoning’, ‘concept attainment’, ‘concept formation’, ‘inquiry training’, ‘open-ended discussion.’ 

Strategi Generatif 
Murid digalakkan menjanakan idea kritis dan kreatif. Strategi ini membantu pelajar menyelesaikan masalah secara kreatif dengan menggunakan idea asli atau unik. 

Contoh: Sumbangsaran, pemetaan minda, ‘synectics’, pemikiran lateral dan kreatif, metafora 

Strategi Kolaboratif 
Pelajar bekerjasama dalam kumpulan untuk menyelesaikan masaalah. 

Contoh: Pembelajaran koperatif 

Strategi ‘Outside-context’ 
Pelajar belajar melalui aktiviti yang berfokus dan intensif dalam satu tempoh masa. 

Contoh: Seminar, bengkel, projek 

Strategi Metakognitif 
Pelajar memikirkan tentang proses pembelajaran, rancangan pembelajaran, pemantauan dan penilaian kendiri. Contoh-contoh soalan yang difikirkan: 



http://mahirppb.tripod.com/strategi.html#atas
Blog, Updated at: 06.51.00

0 komentar:

Posting Komentar